10.12.07

Op de markt:
“Mag ik drie aubergines van u mevrouw?”
“Een hoop?” antwoordt ze.
Is dat een hoop, vraag ik mezelf af, dat valt toch wel mee? In Suriname zullen toch wel meer mensen drie of zelfs meer aubergines tegelijk afnemen? Wat kan het haar trouwens schelen? Ik probeer het nog eens.
“Wat kosten drie aubergines?”
“Een hoop” is het antwoord.
Alweer! Dat zal toch wel meevallen? Wat kunnen drie aubergines hier nu kosten. Zal ik deze dame eens vertellen wat een aubergine in mijn buurtsuper in Oud-West kost, dat is pas een hoop. Maar dan begint het me te dagen. De aubergines (waarvan ik me nu begin af te vragen of die dingen hier wel zo heten) liggen op het markttafeltje in stapeltjes van drie stuks. Drie aubergines maken één hoop. Ik probeer het.
“Mag ik van u één hoop van deze van u?” ik wijs het stapeltje van mijn keuze aan. En de dame doet daarop de drie aubergines in en plastic zakje.
“Dat is 1,50 SRD.” (SRD = Surinaamse Dollar)
Ik betaal en bedenk dat dat nog geen 15 eurocent per aubergine is. Dat is voorwaar geen hoop. Wat zal ik een hoop aubergines eten hier.

Update: Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat een aubergine hier boulange heet (spreek uit: boelansjee)

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage