21.7.10

Toen ik gisteren thuis kwam, liet mijn buurman mij een filmpje zien dat hij die middag had gemaakt met zijn mobiel. Op het filmpje herkende ik duidelijk de hoek van onze straat. Nog geen vijftig meter van mijn huis. Verder zag ik op de Blackberry een man met een slang vechten en uiteindelijk onder bedwang houden door met twee handen zijn kop, vlak achter zijn bek, te omklemmen. De slang had duidelijk geen goed humeur.

Blijkbaar had iemand de slag gezien en de gemeente gebeld. Twee gemeentewerkers waren langsgekomen. Een van de twee is op de film te zien met een meetlat (“we moeten het natuurlijk wel allemaal registreren”). De meetlat bleef echter op veilige afstand. De gemeentewerkers durfde de boa constrictor van zeker twee meter niet aan. Toen stopte de auto met de slangenvechter. Een Javaan met een blauw TeleG-shirt aan dook op de slang.

Bij navraag bleek het niet ongewoon dat slangen bij de huidige zware regenval naar de stad toe trekken. De sloten in hun natuurlijke habitat buiten de stad lopen vol en daar houden ze niet van. Dus kronkelen ze zich een weg naar de stad om ratten te vangen. In Nederland laten we ons afval niet buitenstaan omdat daar ratten op af komen. In Suriname waarschuwt men: laat het afval niet buiten staan want daar komen ratten op af… en daar komen slangen op af.

Waarom dook die Javaan dan op de boa? Volgens mijn Surinaamse collega’s levert een slang van dat formaat snel enkele honderden SRD op als je het beest aanbiedt bij een Chinees. Sambal bij?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage